SKA Kraków – Oświęcim nie ruszy w marcu

Pociąg SKA Kraków-Oświęcim przez Skawinę i Zator miał zacząć kursować przed świętami Bożego Narodzenia. Niestety ten termin został przełożony na połowę marca. Teraz po raz kolejny  przesunięto go na czerwiec – informuje mnie jeden z mieszkańców.


Drogo i niekomfortowo

Pod koniec grudnia informowałem o krytycznie złej sytuacji transportowej mieszkańców terenów na zachód od Skawiny. „Mieszkańcy nieposiadający samochodu są zmuszeni do podróżowania busami, które najczęściej są niespełniającymi jakichkolwiek norm technicznych pojazdami. Ceny biletów na nie są bardzo wygórowane, a z powodu posiadania praktycznego monopolu na transport w okolicy kursują one bardzo przepełnione– pisał w liście do redakcji nasz czytelnik.
W lipcu ub.r. pojawiła się radosna wieść rozgłaszana przez lokalnych samorządowców mówiąca o planach uruchomienia 12 grudnia 2021 roku cogodzinnych połączeń kolejowych pod nazwą SKA4 na trasie Kraków Główny – Oświęcim (przez Skawinę i Zator) z obsługą lokalnych przystanków.

Pod koniec listopada pojawiły się noworoczne rozkłady jazdy pociągów, które potwierdziły wieści o uruchomieniu cogodzinnych pociągów SKA2A obsługiwanych przez Koleje Małopolskie na trasie Kraków Bonarka (Podgórze)-Oświęcim. Koleje Małopolskie ogłosiły około tydzień później, że nowych połączeń nie będzie, gdyż będą one realizowane na trasie skróconej do Skawiny. Rozkłady jazdy zostały po cichu zmodyfikowane – zaznaczono, że na trasie Skawina-Oświęcim będą realizowane dopiero od marca przyszłego roku.  O sprawie szeroko informowaliśmy w artykule „Czytelnicy piszą: Sytuacja transportowa osób mieszkających na zachód od Skawiny jest krytycznie zła!” dostępnego pod adresem https://chcemyoddychac.pl/czytelnicy-pisza-sytuacja-transportowa-osob-mieszkajacych-na-zachod-od-skawiny-jest-krytycznie-zla/.

Zamiast pociągu?

Jak pisze nasz czytelnik z opublikowanych rozkładów jazdy wynika że pociągi od marca nie pojadą. Uruchomienie połączenia przesunięto na czerwiec. „Przeanalizowałem zaktualizowane rozkłady jazdy pociągów i powiem szczerze nie mam pojęcia jak będą wyglądały połączenia w przyszłości. Dla stacji w Wielkich Drogach sytuacja wygląda tak że zaznaczono, iż prawie wszystkie kursy od czerwca będą realizowane autobusami zastępczymi”

Foto: Fragment plakatowego rozkładu jazdy ze stacji Wielkie Drogi

Sytuacja na stacji w Skawinie jest jeszcze ciekawsza. Od 13 marca np. o 6:20 ma kursować pociąg, ale tylko do stacji Podbory Skawińskie, zaś od 12 czerwca kursować ma autobus już do Oświęcimia.

Foto: Fragment plakatowego rozkładu jazdy ma stacji w Skawinie.

Jak zauważa czytelnik „co zupełnie nie ma sensu, bo w rocznym rozkładzie zamknięć torowych nie ma informacji o tym, by linię 94 zamykano.  To jakaś parodia, bo skoro nie ma planowanych remontów to nie ma żadnego powodu, aby uruchamiać autobusową komunikację zastępczą. Czytelnik skontaktował się z obsługą techniczną „portalu pasażera” (to strona publikująca rozkłady jazdy w internecie – przyp. SK). W odpowiedzi wyjaśniono, że dane o usługa pociągu dostarcza przewoźnik czyli w tym wypadku „Koleje Małopolskie”. Zasugerowano, że może się on jeszcze zmienić proponując sprawdzenie rozkładu za ponad 3 miesiące.

odpowiedź portalu pasazera
Odpowiedź portalu pasażera na wątpliwości mieszkańca dot. plakatowego rozkładu jazdy

Postanowiłem przeanalizować cały rozkład SKA Kraków-Oświęcim. Z lektury wynikało, że podróżni z Krakowa Głównego pojadą autobusem do stacji Podgórze lub Bonarka (ciężko było mi rozstrzygnąć), a dalsza podróż miała odbywać się pociągiem SKA. Jeszcze w zeszłym tygodniu udało się otwierać rozkład w wersji plakatowej. W chwili gdy piszę ten tekst już nie udało się go otworzyć z czego wniosek, że albo jest awaria albo plik został usunięty z serwera.

Województwo nie rezygnuje” i szuka pieniędzy

Zapytaliśmy przewoźnika oraz Małopolski Urząd Marszałkowski co jest powodem opóźnienia i dlaczego komunikacja będzie odbywać się autobusami. W odpowiedzi Pan Dawid Gleń – rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego poinformował, że „Województwo Małopolskie nie rezygnuje z podejmowania działań nad pozyskaniem dodatkowych środków w 2022 r., które zostałyby przeznaczone m.in. na uruchomienie kursów na dalszym odcinku linii nr 94. Obecnie nie została przesądzona data uruchomienia przedmiotowych połączeń. Organizator bazując na dotychczasowych doświadczeniach z uruchamiania połączeń kolejowych na linii nr 94, czyni starania, aby połączenie między Skawiną a Oświęcimiem było wykonywane transportem kolejowym, oraz aby liczba połączeń była większa niż w rozkładzie jazdy 2015/2016, czyli bezpośrednio przed zawieszeniem przewozów”. Utworzenie takiego połączenia było by prostsze gdyby województwo wydając pieniądze w pierwszej kolejności skoncentrowało się na tym „co musi i powinno zrobić”, a dopiero później na tym „co może zrobić”.

Foto: Stacja Podbory Skawińskie na nieczynnym obecnie odcinku linii kolejowej 94 ze Skawiny do Oświęcimia.

Do chwili publikacji nie otrzymałem odpowiedzi od przewoźnika.

Zdjęcie ilustracyjne: Peron stacji w Zelczynie na nieczynnym obecnie odcinku linii kolejowej 94 ze Skawiny do Oświęcimia po której mamy nadzieję wkrótce zacznie jeździć SKA Kraków-Oświęcim.

Sebastian Kolemba

Zapraszamy na nasz Fanpage https://www.facebook.com/autobusylokalne/ i grupę: https://www.facebook.com/groups/chcemyoddychac

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.