MałopolskaTransport zbiorowy

Tymczasowe kontrole graniczne na granicy ze Słowacją zatrzymały transgraniczne autobusy

W te wakacje udało się po wielu latach starań uruchomić trzy transgraniczne linie autobusowe. Niestety wprowadzone we wtorek tymczasowe kontrole graniczne ze Słowacją spowodowały że dwie z trzech linii autobusowych de facto przestały kursować.

Autobusy transgraniczne kursuwały na trzech trasach:
a) Bukowina Tatrzańska – Zakopane – Kościelisko – Sucha Hora – Trstena (operator Koleje Małopolskie)
b)Trstena – Sucha Hora – Termy Chochołowskie (operator słowacki Arriva)
c) Krynica Zdrój – Bardejov – Bardejovske Kupele (operator słowacki SAD)

O ich uruchomieniu informowałem tutaj: Ruszyły aż trzy linie transgraniczne na Słowację! Duży sukces inicjatywy „Polska-Słowacja-autobusy”

We wtorek Mariusz Kamiński, szef MSWiA ogłosił wprowadzenie tymczasowych kontroli granicznych. Polska ograniczyła ruch graniczny do 8 przejśc drogowych i 3 kolejowych. Niestety na liście pominięto przejście graniczne Chochołów – Sucha Hora przez który jeździły dwie z trzech linii.
W efekcie tej decyzji pojawiła sie internetowa petycja „Przywróćmy Schengen w Chochołowie i autobusy transgraniczne Kolei Małopolskich!” skierowana do Ministra MSWiA. W treści petycji czytamy: „Respektując prawo do czasowego przywrócenia kontroli granicznych jeżeli wymagają tego okoliczności, uprzejmie prosimy o nowelizację rozporządzenia poprzez dodanie przejścia granicznego w Chochołowie do listy przejść granicznych, przez które dozwolony jest przejazd autobusów. Przez przejście graniczne w Chochołowie kursują samorządowe autobusy transgraniczne Kolei Małopolskiej, uruchomione dzięki staraniom Inicjatywy obywatelskiej Polska – Słowacja – autobusy oraz Marszałka Województwa Małopolskiego pana Witolda Kozłowskiego (PiS) i wicemarszałka Łukasza Smółki (również PiS). Uruchomienie samorządowych autobusów transgranicznych było niezwykle skomplikowane i wymagało od obu Marszałków oraz ekspertów pokonania szeregu barier natury biurokratycznej, formalno-prawnej i organizacyjnej. Starania o uruchomienie autobusów trwały aż 6 lat – od 2017 roku. Jest to jeden z przykładów skutecznej walki z transgranicznym i lokalnym wykluczeniem transportowym, z którym niestety od wielu lat zmagamy się na polsko-słowackim pograniczu.”

Przejścia graniczne pojawiły się w miejscowościach:

  • Radoszyce (woj. podkarpackie)
  • Barwinek (woj. podkarpackie)
  • Łupków (przejście kolejowe, woj. podkarpackie)
  • Muszyna (kolejowe, woj. małopolskie)
  • Muszynka (woj. małopolskie)
  • Piwniczna Zdrój (woj. małopolskie)
  • Jurgów (woj. małopolskie)
  • Chyżne (woj. małopolskie)
  • Zwardoń (woj. śląskie)
  • Zwardoń-Skalité (kolejowe, woj. śląskie)
  • Korbielów (woj. śląskie)

Autobusy powinny jeździć codziennie przez cały rok. „Są to normalne autobusy podmiejskie, funkcjonujące w ramach systemu podmiejskiej komunikacji autobusowej Kraju Żylińskiego i Małopolski. […] Mimo międzynarodowego charakteru, autobusy kursują według zasad i taryfy zwykłych autobusów podmiejskich: zatrzymują się na każdym przystanku, można nimi jeździć również na odcinkach krajowych, bilet kupuje się u kierowcy, obowiązuje zwykła taryfa lokalna” – informuje portal porteuropa.eu.

Link do petycji w sprawie przywrócenia komunikacji transgranicznej i uruchomienia przejścia granicznego w Chochołowie. : https://www.petycjeonline.com/chocholow

Sebastian Kolemba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.