Linia kolejowa Żywiec-Sucha Beskidzka doczekała się rewitalizacji
Dziś dzięki transmisji prowadzonej na Facebooku przez stronę sucha24.pl można było śledzić briefing prasowy zorganizowany przez stowarzyszenie Kolej Beskidzka. Niestety transmisja był przerywana – zapewne z powodu problemów z łączem internetowym. Samorządowcy z powiatu żywieckiego uznają to za bardzo ważną inwestycję w aspekcie dojazdu z Żywca do Suchej Beskidzkiej i dalej do Krakowa.
„PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg w formule „zaprojektuj i buduj” dla modernizacji linii kolejowej na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka. Trasa ta jest fragmentem linii kolejowej nr 97 Skawina – Żywiec. Zakres prac w ogłoszonym przetargu obejmuje odcinek od kilometra 45,855 do km 81,162. W przetargu, poza wymianą torów, podsypki i przebudową obiektów inżynieryjnych, przewidziano opcje, m. in. dotyczące budowy nowego przystanku osobowego Żywiec os. 700-lecia (w nowej lokalizacji) czy wydłużenia peronu dwukrawędziowego z 200m do 300m wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą na stacji Jeleśnia” – pisze „Kolej Beskidzka” na swojej stronie internetowej. Z uwagi na fakt, że linia przebiega pomiędzy województwem śląskim a małopolskim konieczne były ustalenia pomiędzy Urzędami Marszałkowskimi obu województw. Jak udało nam się wyłowić podczas biefingu na tę inwestycję przeznaczono 0,5mld zł, co – zdaniem prowadzącego biefing – mówi o ogromnej skali przedsięwzięcia.
„Inwestycja przyniesie poprawę jakości komunikacji kolejowej i będzie zachętą do korzystania z pociągu. Dzięki jej realizacji mieszkańcy powiatów suskiego i żywieckiego zyskają lepsze możliwości dojazdu do pracy i szkoły w Krakowie, Bielsku-Białej czy Katowicach. Turyści z kolei otrzymają atrakcyjniejszą ofertę podróży w Beskid Żywiecki lub pod Tatry. Finansowanie przedsięwzięcia przewidziano ze środków Krajowego Planu Odbudowy, stąd samorządy zrzeszone w ramach Stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka, pomimo wybrania projektu do dofinansowania z 1 miejsca na liście rezerwowej (po wycofaniu niektórych projektów z Programu), podjęły decyzję o rezygnacji z ubiegania się o środki na ten cel z Programu Kolej+. Podkreślić należy, że już samo ogłoszenie przetargu jest zwieńczeniem wieloletnich starań o przywrócenie znaczenia linii kolejowej Żywiec – Sucha Beskidzka, w które zaangażowane były nie tylko samorządy Aglomeracji Beskidzkiej i powiatu suskiego, ale także mieszkańcy czy organizacje pozarządowe, ze Stowarzyszeniem Kolej Beskidzka na czele” – informuje strona internetowa stowarzyszenia.
Linia obecnie jest bardzo zaniedbana. Infrastruktura torowa jest w złym stanie dlatego pociągi na tej trasie poruszają się z prędkością nie przekraczającą 30km/h. Jazdę utrudnia też górzysty teren. Cała linia do Suchej długo pozbawiona była elektryfikacji i na jej trasie jeszcze w latach 80-tych kursowały parowozy. 29 września 1983 roku oddano do użytku sieć trakcyjną na odcinku Sucha Beskidzka – Lachowice. Ostatnim zelektryfikowanym odcinkiem były Lachowice – Żywiec, na którym sieć trakcyjną oddano do użytku w dniu 26 października 1989 roku i tym samym zakończono elektryfikację linii.
Linia kolejowa wpisana jest do projektu transportu transgranicznego Kraków – Zwardoń i dalej na Słowacje.
opracował: Sebastian Kolemba
zdjęcie ilustracyjne: strona wgmedia.eu
źródła:
- https://www.kolejbeskidzka.pl/przetarg-na-modernizacje-linii-nr-97-sucha-beskidzka-zywiec/
- Link do nagrania strony Sucha24.pl: https://www.facebook.com/sucha24/videos/930358995158610