MałopolskaMiasto Krakówpowiat krakowski

Więcej bioetanolu w benzynie. Czy jest się czego bać?

Dużo ostatnio publikacji o zmianie składu paliwa, niestety dziennikarze nie wyjaśniają w swoich publikacjach jakie skutki dla auta – silnika i układu zasilania – spowoduje użycie benzyny z 10% zawartością bioetanolu. Przeszukałem internet w poszukiwaniu informacji na ten temat i precyzyjne informacji przekazał dopiero portal farmer.pl.

Skutki tankowania benzyny typu E10 dla nieprzystosowanych aut

Głównym i zagrożeniem jest wzrost korozji. Etanol jest żrący i przy stężeniu powyżej 5% zachodzi realne ryzyko korozji metalu. Paliwo to będzie miało też zwiększoną higroskopijność czyli będzie bardziej chłonąć wodę z otoczenia. „Zagrożone są przewody paliwowe, membrany pomp paliwowych, elementy gaźników, metalowe baki, wszelkie inne elementy gumowe, aluminiowe i metalowe w układzie paliwowym” – portal cytuje informacje Automobilklubu Niemieckiego (ADAC) z 2010r. Drugim negatywnym skutkiem jest zmniejszenie mocy silnika. Na plus można zanotować zmniejszenie zużycia paliw kopalnych czy poprawę jakości spalin.

Co ciekawe „w 2014 r. dziennikarze „Oldtimer Markt” przeprowadzili eksperyment, w którym przez dłuższy okres zanurzyli w paliwach E5, E10 i E85 gaźnik i trzy typy przewodów paliwowych. Eksperyment nie dał jednoznacznej odpowiedzi czy któreś z paliw jest gorsze dla danych komponentów – wszystkie elementy zdegradowały się w podobny sposób. Wiele źródeł mówi wprost, że paliwo E5 jest tak samo niedobre dla starszych pojazdów jak E10, więc jeśli do tej pory jeździliśmy bez problemów na E5, to może nie warto panikować przed E10?” – zastanawia się farmer.pl

Nie taki diabeł straszny?

Portal podsumowuje, że o ile po wprowadzeniu tego paliwa w Niemczech było wiele obaw: o tyle teraz nawet ostrożny ADAC stał się jego orędownikiem. Reasumując: musimy sprawdzić czy nasze auta są przystosowane do paliwa E10 – najprościej sprawdzić to na klapce wlewu paliwa. Jeżeli – tak jak w moim wypadku – tam tego nie znajdziemy musimy szukać informacji w dokumentacji technicznej lub u producenta. Z pomocą przychodzi wyszukiwarka dostępna na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska pod adresem https://e10.klimat.gov.pl/, ale uwaga: roi się w niej od błędów. Jeżeli okaże się że nasze auto nie jest przystosowane do nowego składu benzyny 95, musimy tankować droższe o ok. 70gr/l paliwo 98 oktanowe.

opracował: Sebastian Kolemba

źródło: https://www.farmer.pl/technika-rolnicza/maszyny-rolnicze/paliwo-e10-jakie-moze-wyrzadzic-szkody,139029.html

zdjęcie ilustracyjne: ARCHIWUM ALLEGRO. Silnik z „malucha” czyli Fiata 126p.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.